PROTEINRIG PLANTEKOST

Mange mennesker får deres daglige tilførsel af protein gennem f.eks. kylling, bøffer, fisk, æg og div. mejeriprodukter. Det vil med andre ord sige, at proteinkilden primært er fra animalske produkter. I en tid hvor flere og flere vælger at have kød-frie dage eller helt at stoppe indtagelsen af kød, kan det være lidt en jungle, at finde alternative ikke animalske proteinkilder. Som veganer, vegetar eller noget midt imellem, som ønsker ingen en begrænset indtagelse af kød, skal der ses mere på mulighederne indenfor plantebaseret kost.

Som kostvejleder og personlig træner i Viborg, kan Fitnessmentor ved Michael Schou, hjælpe med at udarbejde en plantebaseret kost med masser af proteinkilder og aminosyrer, som både giver vægttab og andre sundhedsmæssige fordele. Det er selvfølgeligt helt essentielt, at en kostplan udarbejdes med fokus på, at klienten får den rette mængde protein, kulhydrater og fedtstoffer – som er de tre makronæringsstoffer.

Makronæringsstoffer påvirker appetitten og følelsen af ​​at være mæt samt energiniveauet og evnen til, at restituerer efter træning.

En blanding af 21 aminosyrer udgør proteiner. Kroppen producerer 12 af dem alene; de andre ni er kendt som essentielle aminosyrer og skal komme fra mad. Den menneskelige krop kan ikke fungere uden en kost, som er rig på essentielle aminosyrer.

Nødder, frø og bælgfrugter er gode kilder til plantebaseret protein og tjener som ingredienser i en række plantebaserede retter. Mandler kan benyttes som snacks, bruges i salat eller som mandelsmør. Chia frø kan benyttes i næsten alt: salater, smoothies, havregryn, etc.

Bønner kombineret med ris, danner et komplet protein. Kikærter kan spises hele, benyttes i supper eller med gode krydderier forvandlet til hummus. Linser kan med fordel benyttes i både supper og salater.

Grøntsager
Spinat, spirer, broccoli, blomkål og asparges er nemme muligheder for, at tilføre ekstra protein uden de ekstra kalorier. Disse fødevarer indeholder også en række vitaminer og andre næringsstoffer, som bidrager til en velafrundet og sund kost.

Sojabønner er et komplet protein, der indeholder alle ni essentielle aminosyrer.

Sojabønneprodukter omfatter: edamam, tofu og tempeh.

  • Edamame, som er umodne sojabønner, bliver normalt kogt eller dampet, før de spises.
    De er et populært supplement til salater og supper.
  • Tofu, der er lavet af bønnerne, er ofte den første ”kødbytter”, man kommer til at tænke på.
  • Tempeh er kogt, fermenterede sojabønner dannet til en paté. Den er rig på protein, fiber og vitaminer.

Mulighederne er mange når det kommer til et ønske om, at spise mere plantebaeret. Som kostvejleder i Viborg kan jeg hjælpe med, at udarbejde en plantabaseret kostplan uden at gå på kompromis med næringsindholdet eller smagsoplevelsen.

Lad mig høre fra dig, hvis du er blevet nysgerrig omkring, hvad jeg kan tilbyde dig. Du kan kontakte mig helt uforpligtende ved at udfylde kontaktformularen HER.

/Fitnessmentor, Michael Schou

Certificeret personlig træner

Certificeret keto & intermittentfasting coach

Certificeret gluco-diet behandler

Coverbillede af U. Leone fra Pixabay

 

HAR DU DIABETES 2?


Diabetes 2, også kaldet sukkersyge, er den mest udbredte diabetestype i Danmark.
Hele 80% af det samlede antal diabetikere herhjemme er ramt af type 2-diabetes. Mange tror, at type 2-diabetes primært rammer ældre, men faktum er, at flere og flere yngre personer også rammes af sygdommen.

HVAD ER DIABETES?

Som personlig træner og kostvejleder i Viborg får jeg mange spørgsmål om sukkersyge. Helt kogt ned, er diabetes (sukkersyge) en sygdom, hvor indhold af sukker (glukose) i blodet, er højere end det normale. Symptomerne på forhøjet blodsukker kan være følgende:

  • Øget tørst

  • Hyppig vandladning

  • Tendens til infektioner

  • Eventuelt vægttab

  • I værste fald alvorlige og livstruende symptomer

Man kan godt have forhøjet blodsukker og opleve ingen og/eller meget beskedne symptomer. Alligevel er det vigtigt, at være bevidst om, at forhøjet blodsukker ER et problem, som på sigt kan gøre alvorlig skade på øjne, nervebaner, nyrer og blodkar. Skader som kan forårsage invaliderende følgesygdomme såsom hjertekarsygdomme og nedsat/svække syn.

Læs mere om diabetes HER.

DU KAN GODT SLIPPE UD AF TYPE 2-DIABETES!

Som personlig træner og kostvejleder i Viborg, har jeg hjulpet flere klienter ud af deres type 2-diabetes.
Jeg har eksempler på klienter som dagligt har måtte tage 3 forskellige slags diabetes medicin og hvor blodsukker niveauet har ligget på 14. Gennem træning og kostomlægning, her det lykkedes for denne type klienter, at få et helt normalt blodsukker og blive medicinfri.

SKAL JEG OGSÅ HJÆLPE DIG….ELLER EN DU HOLDER AF?

DIN succes er MIN succes – kort og godt.

Med mange års erfaring i branchen får du professionel og kyndig vejledning omkring både træning og kost. Jeg er med dig hele vejen – uanset din målsætning, så kan vi nå dertil sammen.

Søger du en personlig træner eller kostvejleder i Viborg, så kontakt mig for en uforpligtende snak.

Udfyld skemaet her : www.fitnessmentor.dk

Certificeret personlig træner

Certificeret keto & intermittentfasting coach

Certificeret gluco-diet behandler

Billede af Steve Buissinne fra Pixabay