Mange af os drømmer om at smide et par kilo, men hvordan når vi nemmest det mål?
Der er mange forskellige tilgange til vægttab, men min generelle holdning er, at man bør skabe sig en solid, sund livsstil i stedet for at hoppe ombord på diverse slankekure og trends.

En af de trends, vi hører en del om for tiden, er koffein. Flere inden for fitnessverdenen lovpriser koffein som et middel til vægttab, og selvom det er en sandhed med modifikationer, kan koffein faktisk hjælpe dig til at tabe de overflødige kilo.

SANHEDEN OM KOFFEIN OG VÆGTTAB

Den barske sandhed er, at koffein ikke i sig selv gør noget for dit vægttab. Hvis du drikker en kop kaffe og tilbringer resten af dagen på sofaen, gør kaffen hverken fra eller til. Undersøgelser viser, at koffein har en positiv indvirkning på lipolysen, men hvad er det egentlig?

Begrebet lipolyse dækker over en proces, hvor fedt nedbrydes og omdannes til energi. I praksis betyder det, at koffein kan hjælpe os til at forbrænde mere fedt, når vi træner i længere tid ad gangen.

For at koffein skal kunne hjælpe os til et hurtigere vægttab, kræver det altså, at vi indtager det umiddelbart før en længere træningssession.

LÆS OGSÅ: 3 SKRIDT TIL ET HURTIGT VÆGTTAB

 

KOFFEIN HJÆLPER DIG TIL AT TRÆNE I LÆNGERE TID

Koffein øger ikke bare fedtforbrændingen, det kan faktisk også gavne selve din træning. Koffein kan nemlig øge din udholdenhed, hvilket betyder, at du kan træne i længere tid ad gangen.

Jo længere tid du træner, desto mere fedt har du mulighed for at forbrænde. Koffein har også en positiv virkning på iltoptaget. Jo mere ilt du kan optage, desto bedre kan din krop transportere fedtstoffer ind i mitokondrierne, hvor det omdannes til energi.

Det lyder meget teknisk, men det korte af det lange er, at koffein kan forbedre din udholdenhed og din fedtforbrænding under træning.


DIN MÆLKESYREGRÆNSE BLIVER HØJERE

Vi har alle oplevet den sviende fornemmelse i musklerne, der opstår, når vi under træning rammer mælkesyregrænsen.

Når musklerne arbejder, producerer de mælkesyre, og hvis ikke der er ilt nok i blodet til at transportere mælkesyren væk fra musklerne, vil man begynde at mærke en sviende smerte i arme og ben. Jo mere ilt kroppen kan optage, desto bedre kan den transportere mælkesyren væk fra musklerne.

Koffein har, som før nævnt, en positiv indvirkning på iltoptaget, hvilket i praksis betyder, at din mælkesyregrænse bliver højere, så du kan træne med høj intensitet i længere tid ad gangen.

LÆS OGSÅ: NØGLEN TIL ET VELLYKKET VÆGTTAB


KOFFEIN OG VÆGTTAB

Som I kan se, er der en vis sammenhæng mellem koffeinindtag og fedtforbrænding, men koffein er ikke et magisk slankemiddel. Koffein øger fedtforbrændingen under træning og forbedrer kroppens iltoptag, så man får bedre udholdenhed. Man vil derfor først for alvor opleve fordelene ved koffein, når man kombinerer det med træning.

Er du på udkig efter en kompetent personlig træner i Viborg?  – eller har du spørgsmål til dette indlæg, så kontakt mig endeligt via mail eller kontaktformularen her på siden.

Har du lyst til at læse mere om vægttab, så læs mere HER

Certificeret personlig træner

Michael Schou, Fitnessmentor

Coverbillede af Free-Photos fra Pixabay