Som personlig træner og kostvejleder i Viborg, har jeg klienter som udelukkende ønsker, at indtage plantebaseret kost og supplementer. Derfor vil dette indlæg omhandle plantebaseret proteinpulver samt en kort introduktion til de forskellige proteinpulver-typer.

Ærteproteinpulver

Ærteprotein, som er glutenfri og mælkefrit, bliver stadig et mere populært plantebaseret protein. Derudover indeholder den ikke mange af de andre almindelige madallergener som fisk, skaldyr, jordnødder, æg eller soja. Ærteprotein indeholder høje niveauer af L-arginin, en aminosyre, der hjælper med at opbygge muskler. Pulveret dannes ved, at ærterne males til en fin pulver, hvorefter stivelsen og fiberen fjernes. Ærteprotein egner sig godt til til smoothies og shakes.

Hamp Protein Pulver

Hampprotein, lavet af hampfrø, indeholder alle ni essentielle aminosyrer. Hampprotein er et af de mindre forarbejdede plantebaserede proteinpulvere, hvofor det foretrækkes af nogle klienter. Hampeprotein er desuden en fiberoptisk løsning, der normalt indeholder 8 gram fiber pr. Portion.

Risbaseret proteinpulver

Selvom det ikke er så populært som ærter eller hampeproteiner, er risprotein en anden plantebaseret proteinkilde. Risprotein kommer fra brun ris behandlet med visse enzymer, som adskiller proteinet fra kulhydraterne. Det indeholder ikke alle de essentielle aminosyrer, da det er for lavt i lysin, så andre proteiner tilsættes ofte, såsom chia frø eller quinoa.

Som personlig træner og kostvejleder, kan jeg hjælp dig med, at få mest muligt ud dine madvalg – uanset kostpræferencer. Kontakt mig for en uforpligtende snak ved at udfylde skemaet her http://www.fitnessmentor.dk

/Fitnessmentor, Michael Schou

Certificeret personlig træner

Certificeret keto & intermittentfasting coach

Certificeret gluco-diet behandler

Coverbillede af skeeze fra Pixabay