Mange mennesker får deres daglige tilførsel af protein gennem f.eks. kylling, bøffer, fisk, æg og div. mejeriprodukter. Det vil med andre ord sige, at proteinkilden primært er fra animalske produkter. I en tid hvor flere og flere vælger at have kød-frie dage eller helt at stoppe indtagelsen af kød, kan det være lidt en jungle, at finde alternative ikke animalske proteinkilder. Som veganer, vegetar eller noget midt imellem, som ønsker ingen en begrænset indtagelse af kød, skal der ses mere på mulighederne indenfor plantebaseret kost.

Som kostvejleder og personlig træner i Viborg, kan Fitnessmentor ved Michael Schou, hjælpe med at udarbejde en plantebaseret kost med masser af proteinkilder og aminosyrer, som både giver vægttab og andre sundhedsmæssige fordele. Det er selvfølgeligt helt essentielt, at en kostplan udarbejdes med fokus på, at klienten får den rette mængde protein, kulhydrater og fedtstoffer – som er de tre makronæringsstoffer.

Makronæringsstoffer påvirker appetitten og følelsen af ​​at være mæt samt energiniveauet og evnen til, at restituerer efter træning.

En blanding af 21 aminosyrer udgør proteiner. Kroppen producerer 12 af dem alene; de andre ni er kendt som essentielle aminosyrer og skal komme fra mad. Den menneskelige krop kan ikke fungere uden en kost, som er rig på essentielle aminosyrer.

Nødder, frø og bælgfrugter er gode kilder til plantebaseret protein og tjener som ingredienser i en række plantebaserede retter. Mandler kan benyttes som snacks, bruges i salat eller som mandelsmør. Chia frø kan benyttes i næsten alt: salater, smoothies, havregryn, etc.

Bønner kombineret med ris, danner et komplet protein. Kikærter kan spises hele, benyttes i supper eller med gode krydderier forvandlet til hummus. Linser kan med fordel benyttes i både supper og salater.

Grøntsager
Spinat, spirer, broccoli, blomkål og asparges er nemme muligheder for, at tilføre ekstra protein uden de ekstra kalorier. Disse fødevarer indeholder også en række vitaminer og andre næringsstoffer, som bidrager til en velafrundet og sund kost.

Sojabønner er et komplet protein, der indeholder alle ni essentielle aminosyrer.

Sojabønneprodukter omfatter: edamam, tofu og tempeh.

  • Edamame, som er umodne sojabønner, bliver normalt kogt eller dampet, før de spises.
    De er et populært supplement til salater og supper.
  • Tofu, der er lavet af bønnerne, er ofte den første ”kødbytter”, man kommer til at tænke på.
  • Tempeh er kogt, fermenterede sojabønner dannet til en paté. Den er rig på protein, fiber og vitaminer.

Mulighederne er mange når det kommer til et ønske om, at spise mere plantebaeret. Som kostvejleder i Viborg kan jeg hjælpe med, at udarbejde en plantabaseret kostplan uden at gå på kompromis med næringsindholdet eller smagsoplevelsen.

Lad mig høre fra dig, hvis du er blevet nysgerrig omkring, hvad jeg kan tilbyde dig. Du kan kontakte mig helt uforpligtende ved at udfylde kontaktformularen HER.

/Fitnessmentor, Michael Schou

Certificeret personlig træner

Certificeret keto & intermittentfasting coach

Certificeret gluco-diet behandler

Coverbillede af U. Leone fra Pixabay