Styrketræning med max intensitet

Når du øver dig I at træne med høj intensitet, er der en ting, du skal vide: Det psykiske aspekt er ligeså vigtigt som det fysiske! Når du træner med høj intensitet, handler det om at have det rigtige mindset, så du bliver ved, selvom træningen er hård, og musklerne brænder.

Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om forskellen på HIIT (high intensity interval training) og LISS (low intensity steady state), hvor jeg kommer ind på, hvorfor jeg som personlig træner hovedsageligt arbejder med HIIT i form af Tabata. Nogle typer af træning kræver, at man træner med høj intensitet, hvis de skal være effektive, og så er spørgsmålet: Hvad gør du, når musklerne brænder, og du har lyst til at stoppe?

MUSKLERNE HAR DERES EGEN HUKOMMELSE

I mit job som personlig træner er jeg vant til at arbejde med mennesker, og jeg kan tydeligt se, hvordan træningen giver meget bedre resultater, når mine klienter har den rigtige indstilling til den. Hvad de færreste dog ved er, at musklerne har deres helt egen hukommelse, og at man derfor kan have en nok så positiv indstilling, men stadig have problemer, hvis ens muskler forhindrer en i at nå de mål, man har sat, fordi de husker tidlige tiders fiaskoer. 

Hvis man vil have mest muligt ud af sin træning, er det derfor utroligt vigtigt at eliminere de forstyrrende minder, der forhindrer dine muskler – og dermed dig – i at give din træning alt, hvad du har.

Tag for eksempel styrketræning. I forbindelse med styrketræning er muskelhukommelsen faktisk en fantastisk ting, for den betyder, at man meget nemt kan træne sine muskler op igen, selvom man har holdt en længere pause fra træningen. Har man styrketrænet som ung, vil man have meget nemmere ved at styrketræne som ældre, fordi styrketræning danner nye cellekerner i musklerne, der ikke forsvinder, selvom man holder en pause fra træningen.

NÅR MUSKELHUKOMMELSEN GIVER PROBLEMER

Muskelhukommelsen kan dog komme til at spænde ben for en, fordi musklerne ikke kun husker bevægelser – de husker også ens succeser og fiaskoer. Forestil dig, at din hjerne er direkte forbundet til dine biceps, og de nerver, der forbinder hjernen med musklerne, sender et minde til musklerne, der minder dem om, hvordan de på et tidspunkt ikke var i stand til at løfte en given vægt. Mindet om den gamle fiasko er forbundet til dine muskler.

Hvis du vil nå dit maksimale potentiale, er din opgave at ændre musklernes minder. Det handler om at skubbe grænserne for, hvad dine muskler kan præstere! Hvis det lykkes dig at overskride gamle rekorder eller at løfte en vægt, du før ikke har kunnet rykke, vil du skubbe til grænsen på en sådan måde, at du fremover vil kunne yde mere, før dine muskler siger fra. Dette hjælper dig til at nå dit maksimale potentiale.

TRÆNING MED INTENTION OG INTENSITET

Hvis du aldrig har oplevet en fiasko, er du garanteret ikke så stærk, som du kunne have været. Paradoksalt nok handler det faktisk om at sætte sig selv i træningssituationer, hvor der er en risiko for, at man fejler. Hvis vi igen bruger styrketræning som eksempel, vil det altså sige, at du engang imellem skal sørge for at løfte de vægte, du er overbevist om, du ikke kan løfte. Måske lykkes det, måske lykkes det ikke, men når det lykkes, skubber du til grænserne for din egen formåen. Det er der, du for alvor rykker dig. Når du mærker tvivlen og frygten for ikke at kunne – og så alligevel kan.

Hemmeligheden er koncentration og intention. Sørg for at udføre hvert eneste løft med maksimal intensitet. Når du gentagne gange løfter med den absolut maksimale intensitet, øger du nemlig grænsen for, hvornår dine muskler sender en negativ besked til din hjerne, og derved øger du dit eget maksimum.

Tricket er at bruge så tunge vægte som muligt i hvert eneste sæt og for alt i verden undgå at give op. Hvis din hjerne siger nej, har du allerede tabt, og så er der ikke andet for end at skrue bissen på og dukke op til din næste træning med fornyet optimisme, så du kan vise både dine muskler og din hjerne, at du ikke er til at stoppe.

Har du spørgsmål til dette blogindlæg, eller er du på udkig efter en dedikeret og professionel personlig træner i Viborg, er du meget velkommen til at kontakte mig enten i kommentarfeltet eller via kontaktsiden.

Held og lykke med træningen!

Fitnessmentor

ISSA international certificeret personlig træner Michael Schou Viborg