sukkerindtag naturligt sukker tilsat sukker personlig træner viborg

I de sidste årtier har de professionelle inden for sundhed og fitness skiftevis angrebet både fedt, kulhydrater, æg, salt, kaffe og mange flere dagligdagsvarer, men videnskaben tyder på, at alt dette er helt okay – med måde.

I øjeblikket er snakken faldet på sukker, men hvor slemt er sukker egentlig? Og findes der sunde former for sukker? De spørgsmål vil jeg besvare i dagens indlæg, hvor jeg også vil hjælpe dig i gang med at holde styr på dit sukkerindtag.

HVAD TÆLLER MED I DIT SUKKERINDTAG?

Først og fremmest er der en ting, der er vigtig at få på plads. Vi kan ikke skære alt sukker over én kam. Der er naturligt sukker, og så er der tilsat sukker. Det naturlige sukker, der blandt andet findes i frugt og grøntsager, er vidt forskelligt fra det raffinerede sukker, vi finder i kager, slik, marmelade, sodavand og den slags søde sager.

Naturligt sukker er helt okay, og det betragtes som fuldstændig harmløst at spise denne form for sukker. Naturligt sukker adskiller sig nemlig fra det raffinerede sukker, da det indgår som en naturlig bestanddel på lige fod med andre næringsstoffer såsom proteiner og fibre. Nogle tror fejlagtigt, at de bør holde sig fra at spise frugt på grund af det høje naturlige sukkerindhold, men det er altså ikke tilfældet.

TILSAT SUKKER ER ENERGI UDEN INDHOLD

Til gengæld er der grund til at passe på indtaget af det tilsatte sukker. Det raffinerede sukker, som vi putter i kaffen eller på havregrynene, er kort sagt energi uden indhold. Når sukker raffineres, fjernes de naturlige vitaminer, mineraler og fibre, det normalt hænger sammen med, og vi ender med et færdigt produkt, der er fuldstændigt blottet for alle de sunde egenskaber. Derfor kalder vi det “tomme kalorier”.

Som personlig træner er det min opgave at oplyse mine klienter om, hvordan deres sukkerindtag påvirker deres helbred. Derfor opfordrer jeg også mine klienter til at “tælle sukker”. Når man først begynder at holde øje med det tilsatte sukker, vil man ofte opdage, at man har et større indtag, end man havde regnet med.

HVOR MEGET SUKKER MÅ MAN FÅ?

Ifølge de gældende anbefalinger bør det tilsatte sukker maksimalt udgøre 10% af ens daglige kalorieindtag, hvilket svarer til ca. 37 gram for mænd og 25 gram for kvinder. Overstiger man denne grænse sker der enten det, at sukkeret tager pladsen fra ernæringsrigtige fødevarer, så man ikke får de næringsstoffer, man har behov for, eller også kommer det tilsatte sukker oveni det øvrige madindtag. Sker det sidste, får man ganske enkelt for mange kalorier, hvilket selvfølgelig kan ses på vægten. Begge dele har negative konsekvenser for ens sundhed.

Nogle undersøgelser viser, at sukker er ligeså afhængighedsskabende som nikotin, men det er en afhængighed, vi ofte ikke engang er bevidste om, at vi har. Som personlig træner er det mit job at hjælpe mine klienter med at nå deres mål og hjælpe dem på vejen til en sundere tilværelse, og derfor opfordrer jeg mine klienter til at holde øje med deres sukkerindtag. Et af de bedste råd til at skære ned på sukkerindtaget er altid at slukke tørsten i vand. Sodavand og saftevand er nogle af de helt store syndere på sukkerfronten, men de bidrager kun med usunde, tomme kalorier.

MINE ANBEFALINGER SOM PERSONLIG TRÆNER

Mit bedste råd til dig er at være opmærksom på varedeklarationerne, og du vil sandsynligvis blive overrasket over, hvor meget sukker der er i rigtig meget af det forarbejdede mad, du spiser. Generelt er det bedst at spise så lidt forarbejdet mad som muligt, så man selv kan styre, hvor meget sukker og salt (og hvor mange sære tilsætningsstoffer), man udsætter sin krop for. Når man begynder at blive opmærksom på sit sukkerindtag, vil man ofte helt naturligt begynde at udskifte de forarbejdede produkter med mad af højere kvalitet.

Det var alt for dagens indlæg. Hvis I har spørgsmål eller er på udkig efter en erfaren personlig træner i Viborg, er I velkomne til at skrive en kommentar i kommentarfeltet under indlægget eller kontakte mig direkte.

Ps. Kender du disse videnskabelige metoder til vægttab?

ISSA international certificeret personlig træner Michael Schou Viborg