Alle personlige trænere ved, at der ikke findes et træningsprogram, der ikke indeholder en eller anden form for udfordring. Det ved de fleste klienter heldigvis også, for udfordringer er en stor del af dét at træne. Nogle udfordringer er større end andre, men fælles for dem alle er, at vi først kan løse dem og komme videre fra dem, hvis vi forstår dem og anerkender, at de er der.

Det kan være meget demotiverende at støde ind i problemer, når man føler, man endelig er kommet godt i gang med sin træning, men hvis man finder ud af, hvad problemet er, kan man for det meste relativt nemt løse det og komme videre fra det.

OVERTRÆNING KAN GIVE STORE PROBLEMER

Én udfordring, der kan give store problemer, er overtræning. Hvis man for eksempel har en skade, eller hvis man kommer til at overvurdere sig selv og træner mere eller hårdere, end man kan holde til, kan man komme til skade på flere måder. Derfor er det altid en god idé at få hjælp fra en personlig træner, der kan sørge for, at man kommer i gang med at træne på den mest optimale måde.

Unge atleter har det med at komme til at overtræne, fordi de endnu ikke kender deres egne grænser, og fordi de gerne vil give dem hele armen. Desværre resulterer gejsten og entusiasmen nogle gange i, at de ikke kan fornemme, hvornår nok er nok, og hvornår træningen skader mere, end den gavner.

Forklaringen er ofte, at de ikke træner efter noget egentligt program. I stedet giver de den alt, hvad de har, på alle fronter på én gang. I en periode går det godt, og de får gode resultater – lige indtil de rammer muren og ikke længere kan præstere optimalt.

 

LÆS OGSÅ: STYRKETRÆNING FRA A – Z


HVORDAN VED DU, AT DU OVERTRÆNER?

Overtræning kan komme til udtryk på mange forskellige måder.

Et tegn på, at du overtræner, er, hvis du har tre eller flere workouts i træk, hvor din præstation er et godt stykke under middel. Overtræningen betyder ikke nødvendigvis, at du træner for meget eller for længe – det kan også være et tegn på, at du træner forkert.

Der er også flere stadier af overtræning: Ømhed, småskader og motivationstab er nogle af de typiske tegn. Men hvad er overtræning overhovedet? Kort fortalt er overtræning en række små mikrotraumer, der sker inde i dine muskler. Det er en fysiologisk tilstand, som man kan opleve, hvis man over en længere periode har udsat kroppen for en større belastning, end den har haft mulighed for at restituere fra.

Andre symptomer på overtræning kan være søvnløshed, træthed, nedsat muskelstyrke, hjertebanken og vægttab. Af psykiske symptomer kan man opleve både irritabilitet, angst, depression og appetitløshed.

8 TIPS TIL AT UNDGÅ OVERTRÆNING

Hvad betyder det så for ens træning? Hvis man befinder sig i en tilstand af overtræning, vil man opleve nedsat styrke, og man vil ikke længere kunne holde til at gennemføre sin træninger. Man bliver hurtigere træt, og man skal bruge længere tid på at restituere efter træning. Alt i alt er det vigtigt, at man sørger for at træne på en måde, ens krop kan holde til. Men hvordan gør man det?

  1. Sørg for at variere din træning.
  2. Varm altid op, før du begynder at træne.
  3. Få 8 timers søvn hver nat.
  4. Spis sundt og varieret.
  5. Tag fat i en personlig træner, der kan hjælpe dig med din træning.
  6. Indfør hviledage i din træningsplan.
  7. Tag en lur på 20 minutter i løbet af dagen.
  8. Stræk ud og sørg for at massere musklerne efter træning.

Hvis du oplever symptomer på overtræning, er det en god idé at tage en pause fra træningen og opsøge en kompetent certificeret personlig træner, der kan hjælpe dig med at komme på ret kurs igen. Hvis du kunne tænke dig at arbejde med en dygtig og certificeret personlig træner i Viborg, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Certificeret personlig træner Michael Schou, Fitnessmentor, Viborg

Coverbillede af Ichigo121212 fra Pixabay