Har du svært ved at modstå søde sager – eller salte snacks?
Det kan være rigtig svært ikke at falde i – især når du ændrer livsstil radikalt.

Som personlig træner og kostvejleder i Viborg ved jeg, hvor svært det kan være for nogle af mine klienter, at skulle undgå fristelserne helt. Men bare rolig – det er faktisk muligt at nyde “snydemåltider”/”cheat meals” med god samvittighed.

Her er hvorfor…..

Gode grunde til, at benytte snydemåltider

Som personlig træner og fitnessmentor ved jeg, at et af de sværeste aspekter for mine klienter, kan være at bibeholde en stor motivation, gennem hele forløbet.

Et snydemåltid kan være noget at se frem til – en gulerod, når du har gjort det godt!  Det kan være hårdt metalt hele tiden at “gøre det rigtige”. Et snydemåltid kan derfor fungere som en pause, hvor du ikke skal tænke på kalorier eller de rigtige madvalg.

Det optimale er selvfølgeligt at holde en sund kostplan – uden for mange pauser. Risikoen ved, at benytte snydemåltider, er at du ender i en negativ cyklus, fordi du har svært ved, at komme tilbage på sporet. Som personlig træner og kostvejleder hjælper jeg mine klienter med, at komme tilbage på sporet, når og hvis det bliver nødvendigt.

Det kan være rigtig svært, at finde motivationen igen, når først man er “faldet for meget i”.

Noget af det du kan arbejde med, er at se på snydemåltider som en planlagt del af kosten og ikke som en fejl. Ved at ændre de negative tanker, kan det være nemmere at finde tilbage til hvor du slap. Du kan med fordel kalde det et “fortjent måltid” i stedet for “snydemåltid”. En af fordelene ved snydemåltider er også, at de klienter som følger en stram diæt, lejlighedsvis kan få et måltid med flere kalorier og dermed få mere energi til den hårde træning.

Snydemåltider og hormoner

  • Leptin. Leptin er et hormon, som signalerer mæthed. Når det cirkulerer i kroppen på de rigtige niveauer, vil du føle dig mæt. Kalorieunderskud og vægttab kan nedsætte leptin, hvilket igen vil gøre dig sulten. Ved lejlighedsvis at “snyde”, kan du booste leptin-niveauet i kroppen og opnår en større følelse af mæthed.
  • Ghrelin. Dette hormon har den modsatte virkning. Det signalerer til dig, at du er sulten. Med kalorieunderskud kan niveauerne af ghrelin gå op, så du spiser mere. Igen kan et snydemål her have en positiv effekt.
  • Insulin. Dette hormon bliver stimuleret når man spiser mange kulhydrater/sukker, som der jo normalt er i snydemåltider. Når insulinen i kroppen er høj kan man kun lagre fedt og ikke forbrænde fedt.

Lav en klar aftale med dig selv!

Aftal med dig selv, hvilken dag du vil gøre til din “snydedag” og om denne dag omfatter en hel dag med flere “snydemåltider”  eller kun et enkelt måltid. Aftalen med dig selv skal ikke kunne brydes, dermed undgår du, at f.eks. kommer til, at have en “snydedag” på andre tidspunkter end den dag, som du har planlagt.

Hvis du er på keto diæt

Meningen med Keto diæten er, at få kroppen i en tilstand af ketose. Dette kræver, at man følger en streng low carb high fat diæt. Et enkelt snydemåltid vil derfor i dette tilfælde, kunne ødelægge ketose-tilstanden helt. Det vil kræve en målrettet indsats, at komme tilbage og få kroppen i ketose igen. Jeg måler ketose i blodet på nogen af mine klienter.

Det er dog muligt at få kroppen i ketose lidt hurtigere med kosttilskud.

Som personlig træner kan jeg guide dig i forhold til, hvilken diæt/kost som passer bedst til dig og dine mål.

Jeg kan tjekke dit blodsukker hvis du kommer fastende til mig og på den måde lave den kostplan som netop passer til dig.

Har du brug for en uforpligtende snak, så kontakt mig via kontaktformularen HER eller på Facebook.